Waarom bestuderen we het verleden?

Mens zijn is nieuwsgierig, vragen stellen, en nieuwsgierig te zijn. We weten dat onze voorouders staarde naar de nachtelijke hemel met verwondering, dat ze ervaren angst als de zon verdwenen tijdens zonsverduisteringen en de vreugde bij zijn terugkeer, dat ze getuige van de cycli van geboorte en dood, seizoenen en jaren, en dat voor alle deze gebeurtenissen zochten ze uitleg en betekenis. De zoektocht naar en de ontdekking van de uitleg en betekenis bijgedragen aan de ontwikkeling van de cultuur-dat lichaam gedeelde van de verworven kennis die mensen leven door en door te geven aan elke volgende generatie. Menselijke nieuwsgierigheid en vindingrijkheid hebben toegestaan culturen te evolueren en bloeien in bijna elke milieu-niche op de aarde.

Hoewel mensen van vandaag te begrijpen veel meer dan onze voorouders deden over de aarde en de hemel, enkele oude vragen blijven onbeantwoord, terwijl nieuwe ontdekkingen nieuwe vragen hebben opgeleverd. Zolang de mens bestaan, zullen we de mysteries rondom ons na te denken en te zoeken naar de kennis en het inzicht die nodig zijn om onze behoeften te bevredigen en onze problemen op te lossen te verwerven.

Deze dorst naar kennis reikt tot in het verleden, zelfs wanneer men is gericht op het oplossen van de hedendaagse problemen. Het zoeken naar oplossingen vereist vaak een inzicht in hoe problemen ontwikkeld of hoe onze ouderen zou hebben benaderd soortgelijke problemen in het verleden. We bestuderen zowel onze collectieve verleden en onze individuele verleden tot een beter begrip van wie we nu zijn en waar we naartoe gaan in de toekomst te krijgen. Lessen uit het verleden kunnen beĆÆnvloeden, hopelijk voor de beter de sociale, politieke, en milieu-acties die we vandaag nemen.

Door het bestuderen van het verleden leren we hoe en waarom mensen leefden als ze deden in de hele wereld en de veranderingen en de oorzaken van die veranderingen, die zich binnen deze culturen. We bestuderen het verleden tot een breder en rijker inzicht in onze huidige wereld en onze plaats daarin te verwerven.

Hoe gaan we leren over het verleden?

We leren over het verleden op vele manieren. Ruimte wetenschap laat ons nu tot 8 miljard jaar geleden terug in de tijd turen naar de geboorte van ons universum, terwijl de geologische wetenschappen kijken naar de oorsprong en de structuur van onze planeet aarde 4. 5 miljard jaar in het verleden. Paleontologie kijkt naar de oorsprong van het leven op onze planeet door de versteende resten van planten en dieren forms– vanaf de vroegste ongewervelde dieren door het tijdperk van de dinosauriĆ«rs tot de ontwikkeling van onze primaten voorouders in onze huidige soorten. Geschiedenis en archeologie zijn ook velden die het verleden te bestuderen. Het is een algemene misvatting dat onderzoek dinosaurussen archeologen, maar in feite archeologen, zoals historici, studie alleen de menselijke verleden-de laatste miljoen jaar. Elk van deze gebieden heeft zijn eigen voor het bestuderen van het verleden ontwikkeld. In deze les zullen we kijken naar manieren waarop archeologen leren over ons verleden mens.